Hamulce
Systematycznie kontroluj stan hamulców i pamiętaj, że minimalna grubość klocka hamulcowego nie może być mniejsza niż 2 mm. Przegrzane, zbyt cienkie lub nierówne tarcze hamulcowe należy natychmiast wymienić na nowe. Przy każdej wymianie tarcz należy koniecznie wymienić klocki hamulcowe.
- wymiana klocków
- wymiana tarcz
- wymiana szczęk hamulcowych
- wymiana cylinderków
- czyszczenie klocków hamulcowych
- czyszczenie szczęk hamulcowych
Tłumiki
Układ wydechowy nieprawidłowo dobrany do oporów przepływu, pojemności, zasad pracy i mocy silnika, może przyczynić się do osłabienia osiągów jednostki napędowej. To z kolei skutkować może zmniejszoną mocą i momentem obrotowy silnika przy jednoczesnym podwyższonym zużyciu paliwa, a w skrajnym przypadku doprowadzić może do przegrzania silnika, skrócenie jego żywotności i konieczności remontu.
- wymiana tłumika środkowego
- wymiana tłumika końcowego
- wymiana katalizatora
Skrzynia biegów
W nowoczesnych samochodach występują dwa rodzaje skrzyni biegów – ręczna i automatyczna. W obsłudze ręcznej skrzyni biegów niezbędne są następujące elementy: sprzęgło, pedał sprzęgła oraz dźwignia zmiany biegów. Sprzęgło odpowiedzialne jest za przeniesienie mocy z silnika do skrzyni biegów. Dokonuje się tego za pomocą tarczy sprzęgła, której powierzchnia wykonana jest z materiału użytego również w okładzinie szczęk hamulcowych. W miarę upływu czasu powierzchnie tarczy sprzęgła zużywają się – dlatego tarczę należy regularnie wymieniać.
Zużycie sprzęgła zależy od wielu czynników.
Zużyte sprzęgło możemy rozpoznać, kiedy:
- występują trudności ze zmianą biegów lub wrzuceniem na tzw. „luz”
- wzrastają obroty silnika, ale prędkość się nie zmienia
- trudno jest wjechać na wzniesienie
- w środku samochodu czuć swąd spalenizny
Regeneracja filtrów DPF
Wymiana filtra nie jest już konieczna. Dla klienta oznacza to obniżenie kosztów, a zarazem zwiększenie jego zadowolenia. Preparat czyszczący zostaje bezpośrednio wtryśnięty przez dostępne otwory na filtr cząstek stałych. Tam rozpuszcza nagromadzoną sadzę, która następnie zostaje spalona w ramach programu regenerującego ręcznie uruchomionego w samochodzie.
Jeśli samochody jeżdżące na dieslu poruszają się głównie na krótkich odcinkach, filtr cząstek stałych w układzie wydechowym nigdy nie jest lub rzadko bywa wystarczająco ciepły, aby móc spalać zgromadzone tam cząstki sadzy. Skutek: filtr cząstek stałych zatyka się. W takim przypadku automatycznie włącza się pogram regeneracyjny, podczas którego wtryskiwana jest większa ilość paliwa, aby wytworzyć wyższą temperaturę. Jednak podczas określonej pracy silnika, jak np. w ruchu miejskim lub przy długich korkach, regeneracja nie jest możliwa.
Zawieszenie i układ kierowniczy
Nowoczesne zawieszenie i układ kierowniczy składają się z wielu elementów, które powinny być okresowo sprawdzane. Uszkodzone amortyzatory, resory, tulejki, sworznie, wahacze lub inna część układu kierowniczego i zawieszenia mogą utrudnić panowanie nad pojazdem, nierówne zużycie opony, stukające odgłosy, nieefektywne hamowanie i niewygodne prowadzenie, co z kolei może doprowadzić do całkowitej utraty kontroli nad pojazdem.